How Much Do I Earn Per Blog Post? - Firdaus Feeq


How Much Do I Earn Per Blog Post? - Firdaus Feeq
How much do I earn per blog post?

I selalu dapat this question. Either from blogger friends or clients. This question can be very subjective. I will talk more on my next blog post.

This post bukan nak menunjuk but to inspire people why they should chase their passion rather than money.

I charge RM500/blog post but client give RM800. Dieorang cakap they stalk my social media & the love my effort.

Personally my rate card can simply up to RM500/blog post depending on the campaign. Tapi as usual, my client dah tau or biasa with my rate and kadang2 bayar lebih.

Why? Sebab social media is my passion & not my profit machine. So, bila u buat something because of ur passion, u will put more effort. Kadang2 bila I rajin, I buat video & photoshoot sekali walaupun tak disuruh. Dah nama pun photographer & video producer. Take rugi apa pun kalau guna camera or my studio. Yang penting client happy and my advertorial ada high value.

Kalau ada blogger nak collaborate with my studio, boleh inform me (cvsproduction.net). Boleh bawak berbincang hahaha

Ada yang suruh I promote kat Instagram je tapi sebab layanan dieorang 5 star, I bagi free extra boost kat my blog, Fb & twitter. Orang berbudi, kita berbahasa.

Social media is not my full time but CVS Production it is.

Selalunya payment adalah berbeza untuk setiap blogger. I prefer to not tell other blogger berapa I dapat.

Dulu masa mula2, I pernah dapat RM10-RM50/blog post. Masa tu pun baru start je blogging and Alhamdulillah client still bagi perluang. So, bila dah diberi peluang, buat lah betul2.

Bog post paling mahal in the terms of cash is RM2K/blog post and dapat free their product worth of RM3K. Sedap kan dengar? Tapi banyak kerja kena buat. Kena attend conference etc.

At the moment, I’m social media influencer and brand ambassador for few giant company. So, usually every month I dapat “salary” & their products. Since I blog pasal travel, kadang2 dapat travel for free.

Ada blogger yang dapat payment sampai berpuluh ribu. Tak mustahil kerana they have what it takes & ada blogger buat freelance social media marketer. So, dieorang charge client harga mahal pastu dia provide few blogger etc.

- +Firdaus Feeq
Share on Google Plus

About Bro Framestone

Seorang blogger yang hensem, macho, kacak (Siapa nak puji kalau bukan diri sendiri). Pernah bekerja sebagai Social Media Exective (5 tahun pengalaman) dan sekarang banyak buat kerja Freelance sambil menghabiskan masa dengan anak dan isteri. Pemilik blog www.broframestone.com.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment